Thursday, December 13, 2018

Ulasan E-book Strategi Belajar Ulul Albab

E-book: Strategi Belajar Ulul Albab (https://strategiululalbab.blogspot.com/)
Penulis: Mahfuzah Mohammed Zabidi.

Ilmu pengetahuan adalah satu alat untuk kita menjalani kehidupan di dunia ini. Allah SWT menganugerahkan kepada kita ilmu supaya dapat menjalankan fungsi sebagai khalifah Allah dengan baik.

Sumber ilmu adalah Al-Quran Al-Karim. Mahu tidak mahu, kita mesti menjadikan Al-Quran sebagai rujukan utama sebelum mengambil ilmu-ilmu daripada teori barat dan ahli falsafah kuno. 


Menerusi ebook ini, penulis berkongsi cara untuk kita melihat ilmu dari kata mata Al-Quran dan mendorong kita untuk menjadi seorang muslim yang benar-benar menghayati konsep ubudiyah kepada Allah di samping menjalankan kegiatan harian sebagai seorang pelajar.

Semua orang sesuai untuk memiliki dan membaca buku ini kerana kita semua manusia yang memerlukan ilmu dalam kehidupan.


Turut dikongsikan panduan untuk ibu bapa mendidik anak-anak selari dengan kehendak Al-Quran. Sebenarnya buku ini sangat baik untuk dibaca bersama ebook saya 'Menanam Rutin Al-Quran supaya penerapan nilai Al-Quran dalam hidup lebih komprehensif.



Semoga yang membacanya akan dapat hikmah-hikmah belajar dengan lebih luas konsep pemahaman tentang ilmu. Bukan semata-mata untuk mendapatkan pengiktirafan dalam dunia tapi juga untuk dapat mengenal Allah SWT sebagai Pencipta kita. Itulah matlamat tertinggi ilmu  dari sudut pandang Al-Quran.




Ulasan oleh: Siti Azimah Binti Rupilen
Penulis e-book Menanam Rutin Al-Quran (https://menanamrutinalquran.blogspot.com/)

No comments:

Post a Comment

Biodata Penullis 30 Hari Mencari kehidupan

 Biodata Penulis: Ummu Saifah nama pena kepada Siti Azimah Binti Rupilen, anak perempuan kepada pasangan bahagia, En Rupilen @Rafle Naiman d...